70 år fyllda bestämde sig Bengt Eriksson för att sälja företaget han gett dryga 20 år av sitt liv åt att utveckla. Tre år och en pandemi senare är affären i hamn. Resultatet? Över all förväntan.
– Jag fick ut mycket mer än jag vågat hoppas på och lever idag ett väldigt gott pensionärsliv. Men utan Jesper, Christian och Tomas på Transaktionshuset hade det aldrig gått.
Företaget heter Lindskrog Långtidsparkering AB – ett namn som säkert klingar välbekant för många som flugit söderut från Arlanda. Bengt fick en möjlighet att ta över rörelsen 1997. Själv kallar han det ett hobbyprojekt. Under de följande åren fortsatte han nämligen att sköta sitt ordinarie jobb som regionchef på bygg- och anläggningsföretaget Peab. Ett ganska ambitiöst hobbyprojekt kan man tycka. För under Bengts ledning växte företaget rejält. När han tog över omfattade verksamheten 400 parkeringsplatser – idag är antalet mer än det tredubbla.
Pensionärslivet hägrade
Beslutet att sälja tog Bengt 2020. Han hade just fyllt 70 och såg fram emot en lite lugnare pensionärstillvaro.
– Min första tanke var att sköta försäljningen själv. Jag inbillade mig att det var lite som att sälja en bil. Att spekulanterna skulle komma och sparka lite på däcken innan det var dags att skriva kontrakt. Men flera vänner och affärskontakter avrådde från den strategin och fick mig på andra tankar, berättar Bengt.
Pandemin kom emellan
Efter ett tips från banken fick han kontakt med Jesper Georgii-Hemming, numera på Transaktionshuset, som åtog sig uppdraget. Men det skulle dröja innan försäljningsprocessen kunde inledas på allvar.
– Det var pandemin som stökade till det. 2020 var det ju total stiltje. Bilarna på parkeringen var minst sagt lätträknade. Så det var knappast läge att visa upp verksamheten för spekulanter, säger Bengt.
Underskattade komplexiteten
Två år senare hade marknaden börjat repa sig. Nu var det dags. Och snart skulle det visa sig att Bengt gjort sig skyldig till en grov underskattning av komplexiteten i en företagsförsäljning. Nu inleddes nämligen en fullständig genomgång av företaget för att kunna presentera alla fakta för presumtiva spekulanter.
– Det är ju så mycket som ska kollas upp, dokumenteras och åtgärdas. Så mycket papper och underlag som ska fram för att få företaget i presentabelt skick – allt från att visa att avloppen var godkända till att flytta staket som stod på fel ställe. För att inte tala om en total genomgång av personalen, med alla arbetsscheman och fackliga avtal. Allt det här skötte Jesper och hans medarbetare på ett oerhört proffsigt sätt. De höll mig i handen under hela resan. Och de pushade mig när jag kände att jag inte riktigt orkade, något jag är gränslöst tacksam över idag.
Hur tänker du idag kring beslutet att anlita en professionell rådgivare?
Det var det bästa jag kunde gjort. Du klarar inte en sådan här sak utan en erfaren och professionell rådgivare. Företagsmäklaren och hans team var motorn i hela processen – från att hitta rätt intressenter och skicka ut sekretessförbindelser till dem, till avtalsgranskning och hela den juridiska biten. Och hela tiden höll de mig fullständigt uppdaterad genom utförliga veckobrev.
Vad är det första du tänker på när du tänker på deras tjänster?
– Att de är proffs! De vet vad de snackar om, är drivna försäljare och väldigt duktiga förhandlare. Något som verkligen var helt avgörande för mig var att de lyckades få till en kontantaffär. Det har jag förstått är väldigt ovanligt. Det var guld värt. Utan det hade jag suttit i en betydligt sämre sits idag.
Skulle du rekommendera andra i din situation att anlita en professionell transaktionsrådgivare som Transaktionshuset?
– Det har jag redan gjort! Till flera företagarvänner som funderar på att trappa ned.
Hur ser ditt liv ut idag?
– Jag fick bättre betalt än jag nånsin vågat hoppas. Så jag är ekonomiskt oberoende och lever ett skönt pensionärsliv. Jag har just börjat ta in offerter på en renovering av sommarhuset. Och jag har möjlighet att hjälpa mina barn när det behövs.