1987 kom argentinaren Ed Rivas till Sverige. Han kunde inte ett ord svenska. Planen var att bli servitör på Grand Hotel i Saltsjöbaden. Men hans bristande språkkunskaper satte stopp. Istället köpte han en hink och en mopp och startade eget. Nu har Transaktionshuset hjälpt Ed att sälja företaget för ett belopp han aldrig kunnat drömma om för 30 år sedan.
Â
– Jag funderade i åtta år innan jag bestämde mig för att sälja. Det här är ju den viktigaste affären jag gör i livet. Och hela tiden fanns Jesper, Roland och de andra på Transaktionshuset där för mig. De kunde förklara alla delar i processen så jag förstod. Deras hjälp har varit ovärderlig, säger Ed.
Â
Stopp vid disken
Â
Innan han kom till Sverige hade Ed jobbat med service på stora kryssningsfartyg. Han visste med sig att han var en duktig servitör. Men i det nya landet spelade det mindre roll. I restaurangbranschen kom han aldrig längre än till disken.
– Det var tufft att komma från ett annat land och en annan kultur. Framförallt var det språket som ställde till det. Men jag hade ändå turen att träffa på människor som engagerade sig och försökte hjälpa mig. De såg väl att jag var ambitiös och inte var rädd för att jobba.
Â
Startade eget
Â
En av dem erbjöd sig att hjälpa Ed att få städuppdrag förutsatt att han startade en enskild firma. Sagt och gjort – Eds Städ såg dagens ljus.
– Vid det tillfället hade jag 500 kronor på fickan. Jag minns att avgiften för registrera företaget var 410 kronor, så det var tajt, berättar Ed.
I början städade han mest på byggen. Mellan uppdragen for han runt och hängde lappar i Stockholms trapphus för att få in ytterligare jobb. Och inte minst la han ner mycket energi på att lära sig städbranschen från grunden.
Â
Stockholms mesta trappstädare
Â
Det kan man lugnt säga att han lyckades med. För resan som Eds Städ gjort sedan dess är otrolig. Det som startade som en enskild firma utvecklades under Eds ledning till Stockholms ledande företag inom trappstädning. Verksamheten sysselsätter idag nära 130 personer och omsätter en bra bit över 100 miljoner om året.
Â
Tre framgångsfaktorer
Â
Bakom den utvecklingen ligger framförallt tre framgångsfaktorer. Den första är att Ed tidigt hittade en genial lösning på problemet med att effektivt ta sig till fastigheterna som skulle städas.
– Att använda vanliga bilar är att be om problem. Massor av tid går åt till att hitta parkering. Och när du väl gjort det får du ofta gå en lång bit. Istället började jag fundera på om man skulle kunna använda små elbilar av den typ som rullar på golfbanorna.
Â
Ett samtal till Trafikverket gjorde klart att det gick alldeles utmärkt. En varningstriangel baktill var allt som krävdes. Förutsatt att de var försiktiga kunde städarna till och med parkera direkt utanför trapphusen, eller på trottoaren.
Â
Appen talar allas språk
Â
Framgångsfaktor nummer två blev att satsa på en egen städapp som blev de anställdas gemensamma informationskälla om allt som rör städuppdragen.
– Den tog oss åtta år att utveckla, men det var värt allt. Nu får alla samma information, och alla pratar samma språk – appspråket. Vi behöver heller inte alls lika många arbetsledare numera, säger Ed.
Â
Personal som trivs
Â
Omsorgen om personalen är företagets tredje framgångsfaktor. Hos Eds Städ jobbar alla dagtid – inom tidsspannet 06:30 – 16:30. Ingen jobbar helg.
Â
– Städa är ett hårt jobb. Därför är det så viktigt att erbjuda villkor som gör att folk orkar och samtidigt får en lön de klarar sig på. Vi vill ju ha personal som trivs och stannar kvar. Hos oss är alla lika viktiga.
Â
Utöver allt detta är det en sak som Ed betonar har varit avgörande för framgången.
Â
– Utan allt engagemang från min fru Gisela hade det aldrig gått. Hon har trott på mig till 100 procent. Hon har engagerat sig i företaget samtidigt som hon sett till att allt fungerat på hemmafronten. Hon är min klippa.
Â
Goda råd och tålamod
Â
Idag är det åtta år sedan Ed började fundera på hur det framtida ägandet av företaget skulle se ut. Framförallt ville han ge barnen en chans att ta över – om de var intresserade.
Â
– Under den här tiden hade jag regelbundna samtal med Jesper (läs Jesper Georgii-Hemming på Transaktionshuset). Han lyssnade och kom hela tiden med goda råd. Jag är väldigt tacksam för hans tålamod, säger Ed.
Â
Det blev mycket funderande hit och dit. Det som till slut fällde avgörandet var att Eds tre barn visade sig ha olika intressen. Alla var inte lika intresserade av att äga familjeföretaget. Så Ed bestämde sig för att sälja.
Â
En bra deal
Â
Transaktionshuset fick uppdraget att hålla i försäljningen. Ett beslut Ed inte ångrar för en sekund.
Â
– De har lotsat oss igenom hela processen på ett väldigt tryggt sätt. Man känner verkligen att de vet vad de sysslar med. Skulle jag göra det igen skulle jag utan tvekan välja Jesper och hans team.
– De lyckades också väldigt bra med att hitta potentiella köpare som matchade mina krav. För mig var det avgörande att en ny ägare skulle driva verksamheten vidare som förut. Det ansvaret känner jag för min fina personal. Många av dem har ju blivit mina vänner.
Â
Nu blir det Reledo Ab som tar över. En lösning som Ed är mycket nöjd med.
– Det kommer att bli jättebra, Jag är nöjd med min ersättning och de kommer att kunna fortsätta med en lönsam verksamhet. Det känns också bra att en av mina döttrar och hennes man kommer att jobba vidare i rörelsen.
Â
Vad ska du själv hitta på nu?
Â
– Jag blir snart 64, så jag ska börja ta det lite lugnare. Nu blir det tid för fotboll och andra intressen. Och så ser jag fram emot att hämta barnbarn på förskolan då och då.