top of page

Sportfiskare behöver tålamod. Och en stor portion tålamod gick det åt när Pelle Wennerström och systern Isabella väl fattat beslutet att sälja familjeföretaget i sportfiskebranschen. Men när de väl fick napp blev resultatet en match made in heaven.

– Det tackar vi Jesper och hans kollegor på Transaktionshuset för. Det var deras kunskap, kontaktnät och kreativitet som gjorde det möjligt för mig och syrran att gå vidare, säger Pelle.


Familjeföretaget, som idag är en del av koncernen Hyma Skog & Trädgård där bland annat Hylte Jakt & Lantmän ingår, heter Dogger och är idag en av Sveriges mest kända sportfiskebutiker med starkt fokus på e-handel. Ett minst sagt anrikt företag kan också konstateras.

– Ja, det var min och Isabellas farfar Nils som startade det. Det var redan 1932. Men då var det inte sportfiske utan tennis det handlade om, berättar Pelle.


Började med tennis

På den tiden hette företaget Wennerströms Tennisartiklar och huvudprodukten var strängar till tennisracketar. Från början tillverkades de av natursenor. Men med tiden blev råmaterialet istället polyamid. Vid det laget hade Pelles och Isabellas pappa Olle tagit över. Och när han insåg att polyamid kunde vara bra till mycket annat började försäljningen ta fart på allvar. Bra till fiskelinor till exempel. Men också till de linor elektriker använder för att dra elledningar i samband med installationsarbete.

– Man kan väl säga att det är min pappa som är pappa till Doggerlinan som var ett välkänt varumärke bland sportfiskare på 1960- och 1970-talet, säger Pelle.


Sortimentet växte

Fiskelina

På 1970-talet flyttade företaget från Lidingö till Norrtälje. Det var starkt nischat på fiskelinor och försäljningen rullade på bra om uttrycket tillåts. I Norrtälje kompletterades verksamheten med en liten butik med annan fiskeutrustning. En liten butik som gradvis växte i takt med att sortimentet utökades. Idag består det av i runda tal 1 700 artiklar.


I början av 1990-talet kom Isabella in i företaget och i början av 2000-talet gjorde också Pelle sin entré. Och snart inleddes en ny era i företagets historia – e-handelns.


E-handeln ändrade allt

– Det var runt 2010, och de kommande åren tog verksamheten ordentlig fart. Vi gick ju från att ha varit en lokal spelare med Norrtäljetrakten som marknad till att nå ut till hela Sverige. När det gick som allra bäst nådde vi 40 miljoner i årsomsättning. Och vi sysselsatte 11–12 personer på årsbasis, berättar Pelle.


Så kunde det ha fortsatt, Dogger hade mutat in sin nisch och allt var frid och fröjd. Men Isabella, som är nio år äldre än Pelle, hade börjat fundera i andra banor. Hon tyckte det var dags att börja trappa ned.


Ville trappa ned

– Livet som företagare är slitsamt. Det går inte att komma ifrån. Jag förstod Isabella och kände även för egen del att det vore skönt att ta det lite lugnare. Har man väl börjat tänka i de banorna är det svårt att backa.


Att några av syskonens barn skulle ta över var inte aktuellt. De var helt enkelt inte intresserade. Återstod att sälja. Men till vem? Och hur?


Inget man gör själv

– Vi insåg ganska snabbt att vi inte klarade det här själva. Det gör man inte! Vi behövde hjälp. Vi var i kontakt med tre olika transaktionsföretag och hade egentligen bestämt oss när Jesper, numera på Transaktionshuset, hörde av sig. Vi bestämde oss för att ge honom en chans och när han besökte oss och berättade om deras upplägg fick vi ett jättebra intryck. Prismässigt låg han och hans kollegor varken högst eller lägst, men Jesper kunde räta ut alla de frågetecken vi tidigare haft och vi kände direkt ett förtroende för hans kompetens, säger Pelle.


Försäljningsprocessen som följde blev inte precis spikrak. Något som till stor del kan förklaras av att den sammanföll med pandemin. Den gjorde att många investerare bestämde sig för att hålla hårdare i plånboken.


Hittade oväntade intressenter

– Sedan var vi, med vårt brokiga sortiment, ett ganska komplicerat försäljningsobjekt. Man ska också ha respekt för att det här är en komplex process som måste få ta tid. Bella och jag hade aldrig kunnat föreställa oss att det krävdes en så omfattande genomlysning och due diligence av bolaget. I efterhand inser vi dock nödvändigheten. Det gäller ju att ge spekulanterna en heltäckande bild av såväl möjligheter som eventuella belastningar.


Trots utmaningarna lyckades Jesper och hans medarbetare presentera en rad olika intressenter.


– Det var allt från stora koncerner till konkurrerande bolag i branschen. Där ser man värdet av företagsförmedlarens stora kontaktnät och kartotek över tänkbara köpare. Jag kan ärligt säga att vi aldrig hade klarat det här utan dem.


Vad är det första du tänker på när du tänker på Transaktionshusets tjänster?

Jesper Georgii-Hemming på Transaktionshuset
Jesper Georgii-Hemming

– Det är många tankar. Bred kunskap och seriositet. Jesper har svar på i princip allt och när det behövs har han alltid kunnat lotsa oss vidare till olika specialkompetenser. Men ordet som ligger närmast till hands är väl förtroende. Jesper är och utstrålar business till hundra procent. Och han är en fantastisk förhandlare som ser till både säljarens och köparens bästa.


Uppgörelsen en win-win

Pelle Wennerström beskriver också försäljningsuppgörelsen som till slut träffades som en win-win.


– Vi är väldigt nöjda med resultatet, och det tror jag även köparen är. Vi fick den köpeskilling vi hade hoppats på samtidigt som företaget lever vidare och personalen har kvar sina jobb. Och köparen fick en fin verksamhet som kompletterar deras erbjudande.


Så hur ser ditt liv ut idag?

– Vid 48 års ålder får jag nog säga att jag har en underbar tillvaro. Jag har flyttat ut på landet med familjen och byggt upp en liten hästgård – något som uppskattas av dottern och sambon. Jag trodde först att jag skulle bli lite rastlös, men den känslan har helt uteblivit. Så jag fortsätter nog med det här lite lugnare livet ett bra tag till, säger Pelle Wennerström.


bottom of page